UL er ikke altid lige sjovt

Mere
10 år 10 måneder siden - 10 år 10 måneder siden #7184 af Terje
Tror overskriften burde ændres til (X)UL er ikke altid lige sjovt.

Han står og taler om,at han vil priotere mere komfort, og tillade sig at øge sin basis vægt til mere end 2-3 pund (og det er jo under 1,5 kg).

Cubentarp 80 gram
Hovedmyggenet 25 gram
Let øl-dåsekøkken 40 gram
Sovepose 300 gram
1 regnjakke 160 gram
3 mm skumunderlag, kort, 85 gram
Øh??

Må indrømme jeg ikke har fantasi til at kunne tage afsted med den vægt - jo på en varm, tør sommerdag, måske uden køkken.

Han taler om, at man kan gøre det samme med 10-12 pund på ryggen, som man kan med 2-3 pund. 12 pund er 5,44 kilo - og således et tal, som de fleste af os ikke ANER hvordan det er at nøjes med at gå med.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 10 år 10 måneder siden ved Terje.
Følgende bruger(e) sagde tak: Maffu, danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 10 måneder siden #7186 af Georas
Besvaret af Georas på emne UL er ikke altid lige sjovt
Jeg synes lige jeg ville vise min egen - endnu langtfra færdige - udstyrsliste til sommerens solo fjeldtur til Sarek:

Rygsæk: Osprey Exos 58 liter, 1190 gram
Telt: Hilleberg Akto, i rød farve, 1400 gram
Støvler: Ecco vandrestøvler, 1kg, eller La Sportiva Wild cat,600 gram
Sovepose: Nordisk celsius LP 200, 800 gram
Liggeunderlag: Thermarest neoair x-lite 196 cm - 460 gram
Kogesæt: Jetboil Flash+ 2x 100 gram gas
Uldundertøj: x1
Fleece: Icebreaker Quest LS Zip, eller warmpeace contour power stretch, eller Haglofs stem jakke
t-shirts: løbe t-shirt x2
Skaltøj, regntøj: Haglöfs ozo pullover anorak 180 gram
Bukser: Lette, evt. zip off
Sokker: x2
Underbukser: x2
Solbriller: x1
Solcreme, oversavet tandbørste, lille tandpasta, 10 x panodil, compeed, forbinding.
Morgenmad: Müsli, mælkepulver, kaffe
Frokost: knækbrød x tre, leverpostej, tubeost, spegepølse, snickers
Aftensmad: Travellunch, chokolademuffin, pulverkaffe
Let kniv, gaffel og ske.
Hjælp: spot gps
Sarek kort, mini kompas
Ur med højdemåler, GPS?
Kamera: Nikon coolpix aw 100
isøkse: ca. 500 gram

Basis: rygsæk, telt, sovepose, liggeunderlag, isøkse, køkken = ca. 5700 gram
Tøj: regntøj + reserve: anslået 1,3 kg.
Mad: 7 kg.
Samlet cirka indtil videre: 14 kg

Dette er jo takket være al jeres (og Quests) UL snak. Mín normale oppakning ligger på 25-30 kg, men med ovenstående liste kan jeg efter min egen opfattelse stadig være yderst komfortabel.

Mange fjeldhilsner
Georas

De bedste hilsner
Rasmus
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje, danboron

Mere
10 år 10 måneder siden #7188 af danboron
Besvaret af danboron på emne UL er ikke altid lige sjovt
Super fed video.... Ping :)

En erfaren UL-er, der er gået bort fra 4mm soveunderlag, fordi komforten, var for dårlig... og UDEN at skamme sig RET meget, ;) indrømmer, at et regulært under lag, som Z-Lite, er et bedre valg, for ham.

Og direkte ADVARER andre, mod XUL, som et mål. Nu er han "KNAP UL-er"...

Ja, som JEG er "knap UL-er", på mine korte ture... ;)

Men, som han forklarer, man går ligeså let med en 5 kg sæk, som med en 2kg sæk...

Så GLEM ikke en rimelig komfort.... :woohoo:

Som Quest, der selv bruger et solidt liggeunderlag, selv om han SNILDT kunne barbere 300gram, af dèr, ved at ligge på bobleplast... :(

Og som undertegnede, der er SÅ mageligt anlagt, at intet mindre end en hængekøje+underquilt, under en tarp, er komfort nok, til mine gamle knogler... B)

Min køje med tarp, vejer nu 1,5kg, så jeg kunne spare ca. 1,34kg, ved at skifte til hans sæt, men JEG siger pænt nejtak...

Hængekøjen kunne jeg ikke DRØMME om at udskifte med et 4mm underlag...

Medmindre, jeg havde en bushcrafter med, der kunne lave et blødt leje, som min far gjorde i HANS ungdom, i 1940'erne.
Han tog jo evig og altid i Hareskoven, med et uldtæppe, en spejderdolk, og en primus, med gryde, og mad, sammen med at par kammerater...

Så jeg ville bare foreslå alle, at næste gang, noget udstyr, skal skiftes, så skulle man PRØVE at se, om der er kommet en lettere udgave, som passer til ens krav.

Og, WOW, Georas..... :woohoo:

Det var NOGET af en ændring..... :)

Jeg tror alle med interesse for UL, vil glæde sig, til din bedømmelse, var der noget der skuffede, eller noget der overraskede...?

HVAD siger du, selvfølgelig, er det UL-snak, selvom basisvægten, er 5700g ;)

Hvis du var frisk, og havde lyst, burde du åbne en tråd i UL, "Georas' Sommer Sarek Pakning", som du kan bruge til fremvisning, af grejlisten, med kommentarer, og beslutninger, evt., og til sidst en konklusion... ?
Hvis du ønskede, ville nogle af vores UL-grej-eksperter, sikker gerne kigge på listen, ;) og kommentere, hvis de synes de spotter noget...

Alternativt, glæder vi os, til din turbeskrivelse, med svaret på tiden største spørgsmål...

ER UL SJOVT..... :woohoo: (ups, nej, undskyld, er det GODT.) :woohoo:

:)
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

Tid til at oprette siden: 0.297 sekunder