Principper for letvægts vandring

• Kenn
  • Gæst
  • Gæst
9 år 8 måneder siden #13650 af Kenn
Besvaret af Kenn på emne Principper for letvægts vandring
Jeg er skægt nok også på 600-750 gram om dagen i mad. Med følgende forskelle:

Korte vinterture:

Jeg gider ikke så meget morgenmad, for jeg er altså ikke god til havregrød og kold morgenmad er for koldt ;) Derfor spiser jeg müsli bars, som jeg dypper i min varme kaffe eller te. Mørk chokolade og kaffe smager også himmelsk sammen.

Jeg kan anbefale at prøve at blive kaffedypper. Den hårde müsli bar er blive blød og lun, morgenmaden er nem og man er hurtig på farten.

I sommerhalvåret bruger jeg skummetmælkspulver, med et af crüsli produkterne, ligesom NOB i en frysepose, 120 gr morgenmad og hvad der svarer til 3,3 dl mælk (så en pose med 2l mælepulver, bliver til 6 gange morgenmadsmælk). De er energi rige, indeholder også fedt i form af solsikkeolie og chokolade/nødder og smager godt.

www.crusli.dk/index_dk.html

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 8 måneder siden #13651 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Principper for letvægts vandring
Først et hurtigt spørgsmål NOB

NOB skrev: 9. Tag kun den mængde med du skal bruge. Det gælder tøj, brændstof, mad, tandpasta o.s.v.

Hvor bogstaveligt skal man forstå det? Har du aldrig "en buffer" med?

Jeg er ikke selv eksterm "letvægter", har ofte flere ting med som bare opfylder et funktionskrav, og flere som ikke er lettest i verden... men jeg er heller ikke ligeglad med vægt - har f.eks. fornylig brugt små 5000,- på at spare 395g på skistøvlerne...

Jeg er lidt interesseret i at vide hvad Du/I tænker i forhold til planlægning af ture og vejvalg osv. Er der nogen der har nogle regler de følger i den proces? Her tænker jeg i iht. terræn årstid osv.
I mit "ikke letvægt hoved" følger der en masse begrænsninger med "Letvægts" valget - men jeg har heller aldrig brugt tid på at finde løsninger på udfordringerne... På ture i alpint terræn er vi meget optaget "fast'n light", men jeg opfylder stadig ikke ikke "UL/letvægt-kravene".

Mere
9 år 8 måneder siden - 9 år 8 måneder siden #13652 af NOB
Besvaret af NOB på emne Principper for letvægts vandring
Jeg opfylder heller ikke altid UL kravene. Rent faktisk bryder jeg mig ikke om de arbitrære grænser der er opstillet. Mest fordi de giver ikke mening for alle under alle forhold. For mig er de retningsgivende ikke andet.

Det skrev jeg lidt om engang på min blog:

backpackinglightdk.blogspot.dk/2012/07/hike-your-own-hike.html

Jeg tager gerne lidt "luksus" med, og mit grej er ikke altid det letteste, men det jeg kender og er komfortabel med. Jeg tror dog jeg er mere nysgerrig på, at udfordre mig selv end de fleste. Et af mine pejlesnore i livet har altid været "Hey, hvor svært kan det være".

Men for at svare på dit spørgsmål, så vil min buffer i den grad afhænge af hvor skal jeg hen og hvilken årstid. Selv på nordlige breddegrader a'la højfjeld er der sjældent langt til den nærmeste hytte, hvis der opstår uforudsete omstændigheder. Jeg ville dog uden tvivl tage mere brændstof med hvis jeg, eksempelvis er afhængig af, at skulle smelte sne til vand. I terræn hvor jeg nemt kan exite til civilisationen, vil jeg være helt komfortabel med ingen buffer. Så ingen fast regel, andet end fornuften skal altid med og der findes endda et begreb der hedder "stupid light"!

PS. Sådan! Opdager jeg har 100 "thank you's". Hit med præmien!

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Sidste redigering: 9 år 8 måneder siden ved NOB.
Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldabe

Mere
9 år 8 måneder siden #13653 af stokrenden
Letvægtsprincippet handler i bund og grund om at optimere vægten på ens udstyr uden at gå på kompromis med sikkerheden og komforten.

Man dropper f.eks forhåbentligt ikke cramponer og isøkse hvis en del af ens rute kræver brug af disse. Man kan istedet kigge på om der er isøkser og cramponer der er lettere end dem man i forvejen bruger og dermed opnår man stadig en vægtoptimering i forhold til udgangspunktet.

b
Følgende bruger(e) sagde tak: Fjeldabe

Mere
9 år 8 måneder siden #13654 af stokrenden

NOB skrev: Jeg købte et lille lager af de helt små tuber tandpasta på et tidspunkt. Du kan også stjæle dem hos tandlægen, når dine børn må "vælge" noget efter besøget. Husk at knække tandbørsten så den ikke vejer og fylder for meget, du kan også fjerne hver andet hår ;-)

Du bruger da forhåbentligt ikke en tandbørste med håndtag det vejer alt for meget!

b
Følgende bruger(e) sagde tak: NOB

Mere
9 år 8 måneder siden #13658 af NOB
Besvaret af NOB på emne Principper for letvægts vandring

stokrenden skrev:

NOB skrev: Jeg købte et lille lager af de helt små tuber tandpasta på et tidspunkt. Du kan også stjæle dem hos tandlægen, når dine børn må "vælge" noget efter besøget. Husk at knække tandbørsten så den ikke vejer og fylder for meget, du kan også fjerne hver andet hår ;-)

Du bruger da forhåbentligt ikke en tandbørste med håndtag det vejer alt for meget!

Jeg vidste ikke den eksisterede. Sådan må jeg simpelthen eje! Hvad vejer den? Er den monterbar på alle fingre? Er det multifunktion, måske kan den bruges til at frisere skægget med på lange ture? Er der en lettere med færre hår, der kan yde det samme? :-)

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Tid til at oprette siden: 0.239 sekunder