Principper for letvægts vandring

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 6 måneder siden #13661 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Principper for letvægts vandring
Okay, så i bund og grund handler "letvægts vandring" ifølge Jeres definition "bare" om at pakke sækken som altid, med alt det man mener er nødvendig for at gennemfører turen inkl. evt. marginer. Men med lettest og mindst mulige udstyr som opfylder behovet. Ret mig hvis jeg tolker feil.

Se med den definition kunne jeg blive hægtet, er vel egentlig allerede det - dog ikke helt til fingertandbørsten...

Hvad med holdbarhed, hvad tænker I om det, hvordan indgår det i Jeres prioriteringer?
Jeg kunne jo godt købe alu. stegjern, isøkse og titan russer-Isskruer. Men så ved jeg også, at jeg skal købe nyt 2-3 gange i løbet af en sæson, og hvis skruerne rent faktisk bliver belastet så dør jeg :dry: .
Personligt står jeg ofte i et dilemma. Jeg vil rigtig gerne ha en let sæk, men hvis det betyder dobling eller mere af mit forbrug, synes jeg ikke, jeg kan forsvare det i forhold til miljø (og økonomi).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #13663 af stokrenden

NOB skrev: Jeg vidste ikke den eksisterede. Sådan må jeg simpelthen eje! Hvad vejer den? Er den monterbar på alle fingre? Er det multifunktion, måske kan den bruges til at frisere skægget med på lange ture? Er der en lettere med færre hår, der kan yde det samme? :-)

Jeg lavede en tråd om den for et år eller to siden som er forsvundet. Dengang kunne den vist købes til omkring 80 kroner og den vejede lidt over et gram: www.wsports.com/ultralight_sport/p_28392...fingertip_toothbrush

Jeg har ikke fundet den igen, men ellers kan man bare google "baby finger toothbrush" så kommer der en masse silikone finger tandbørster men de fleste af dem vejer nok en del mere end den helt lettet model. f.eks den her:

www.babygear.dk/finger-tandboerste-nuby.html

b

Mere
9 år 6 måneder siden #13666 af NOB
Besvaret af NOB på emne Principper for letvægts vandring

Fjeldabe skrev: Okay, så i bund og grund handler "letvægts vandring" ifølge Jeres definition "bare" om at pakke sækken som altid, med alt det man mener er nødvendig for at gennemfører turen inkl. evt. marginer. Men med lettest og mindst mulige udstyr som opfylder behovet. Ret mig hvis jeg tolker feil.

Se med den definition kunne jeg blive hægtet, er vel egentlig allerede det - dog ikke helt til fingertandbørsten...

Hvad med holdbarhed, hvad tænker I om det, hvordan indgår det i Jeres prioriteringer?
Jeg kunne jo godt købe alu. stegjern, isøkse og titan russer-Isskruer. Men så ved jeg også, at jeg skal købe nyt 2-3 gange i løbet af en sæson, og hvis skruerne rent faktisk bliver belastet så dør jeg :dry: .
Personligt står jeg ofte i et dilemma. Jeg vil rigtig gerne ha en let sæk, men hvis det betyder dobling eller mere af mit forbrug, synes jeg ikke, jeg kan forsvare det i forhold til miljø (og økonomi).

Jeg ved ikke hvad det handler om for dig, det er jo op til dig at finde ud af. Hvis du er en "happy hiker" lige nu. Og ikke har lyst til at eksperimentere med nye måder, metoder, teknikker og grej, så fred være med det. Det er ikke den hellige gral eller raketvidenskab vi taler om her.

For mig er det "less is more". Det starter allerede før turen. Hele planlægningen. Hvor skal jeg hen? Hvad skal jeg have med? Hvad kan jeg forvente? Hvordan kan jeg sammensætte den bedste og letteste tur inden for de ressourcer jeg har og ejer. For mig er det hele udfordringen i, ikke at bare gøre som jeg plejer og være et af "the usual suspects". Det er ikke mindst muligt udstyr, men det der er nødvendigt. Udnyttet og brugt på bedst mulig facon. Jeg passer på mine ting, og "Lette" stoffer holder helt okay, men jeg kurer heller ikke ned af en fjeldside på min cuben rygsæk, men hvem gør det med vilje.

Jeg forsøger ikke at gøre, hvad jeg gør, til noget revolutionerende. Personligt mener jeg at ultralight er blevet et kommercielt ord uden betydning, men det er en anden diskussion. Denne tråd er kun til at inspirere. Det er for mig en uomtvistelig sandhed, at du får større turglæde ved at nedbringe vægten af dit "setup" så længe du har fornuften med.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Følgende bruger(e) sagde tak: Draken

Mere
9 år 6 måneder siden #13729 af CachTiger
Lige endnu et spørgsmål: Vejer i virkelig ALT? Helt ned til æsken med tændstikker og posen med nødder?

Med venlig hilsen
Jannie

Mere
9 år 6 måneder siden #13730 af NOB
Besvaret af NOB på emne Principper for letvægts vandring
Ja til posen. Nej til æsken med tændstikker for det står vist på ;-)

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Mere
9 år 6 måneder siden #13731 af CachTiger
Jeg ved ikke rigtigt om jeg syntes det er smart eller nørdet. Begge dele nok.

Jeg må igang med køkkenvægten.

Med venlig hilsen
Jannie

Tid til at oprette siden: 0.221 sekunder