- Modtagne Tak: 32
Budget UL grejliste
6 år 9 måneder siden #28288
af cphhiker
Mvh.
Tobias
Budget UL grejliste blev oprettet af cphhiker
Ultralight behøver ikke at være dyrt!
Her har jeg lavet en video + grejliste over det grej jeg har med i min rygsæk her i foråret. (videoen er på engelsk da den er delt på et internationalt forum også, håber ikke det generer for meget?)
lighterpack.com/r/ef9h0q
Rygsæk og grej minus mad og vand vejer ca. 4,5kg, og kan fungere ned til omkring 0 grader (komfort). I alt har dette grej kostet mig lige omkring kr. 4.000, hvilket jeg synes er relativt billigt.
Der er en del grej imellem som er købt på Aliexpress, en kinesisk side a'la Ebay, her er det muligt at finde godt og billigt grej, hvis man gør sin research ordentligt. Der er også lidt hjemmelavet grej imellem.
Hyg jer i naturen
Her har jeg lavet en video + grejliste over det grej jeg har med i min rygsæk her i foråret. (videoen er på engelsk da den er delt på et internationalt forum også, håber ikke det generer for meget?)
lighterpack.com/r/ef9h0q
Rygsæk og grej minus mad og vand vejer ca. 4,5kg, og kan fungere ned til omkring 0 grader (komfort). I alt har dette grej kostet mig lige omkring kr. 4.000, hvilket jeg synes er relativt billigt.
Der er en del grej imellem som er købt på Aliexpress, en kinesisk side a'la Ebay, her er det muligt at finde godt og billigt grej, hvis man gør sin research ordentligt. Der er også lidt hjemmelavet grej imellem.
Hyg jer i naturen

Mvh.
Tobias
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
6 år 9 måneder siden #28314
af Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Budget UL grejliste
Tak for kigget. Jeg er lidt [strike]døv[/strike] dårlig til engelsk, men fik set filmen til ende nu.
Hvis du har tid, må du gerne skrive navn o.e. links til telt, quilt, bivy, regnbukser - og hvor kommer proppen på vandflasken til backflush fra?
Mvh Terje
Hvis du har tid, må du gerne skrive navn o.e. links til telt, quilt, bivy, regnbukser - og hvor kommer proppen på vandflasken til backflush fra?
Mvh Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
6 år 9 måneder siden #28317
af Anders H
Besvaret af Anders H på emne Budget UL grejliste
Super spændende setup.
Hvordan fungerer quilt i de kolde måneder? Og er bivi nødvendigt for at holde på varmen, eller er dette blot for at holde vand ude?
Hvordan fungerer quilt i de kolde måneder? Og er bivi nødvendigt for at holde på varmen, eller er dette blot for at holde vand ude?
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #28319
af Terje
Nu kaprer jeg lige tråden
Quilt: Der er en undergrænse for hvornår quilt er koldt/ ubehageligt. Grænsen afhænger af quiltens mængde af isolrende materiale (læs: dun), men også underlaget. Underlaget er jo den eneste varmebevarende kilde på "rygdelen".
Cumulus angiver -7 for deres varmeste quilt, Zpacks -12. Du skal have styr på dit snoretræk under underlaget, for ellers kommer der kold luft ind - ved -7 er den luft ret kold.
Bivibag´en beskytter din quilt mod at blive våd af kondens, i telte sker det typisk i fodenden, hvor du får berørt inder/ ydertelt.
I frostvejr kan der også komme kondens hvor du ånder ud; enten på teltdugen over dig, eller på oversiden af soveposen.
I ét-lagstelte - i kulde - ligger du lige op af det sandsynligvis kondensvåde teltstof.
Bivien har, som du nævner, også en varmeforstærkende efffekt, holder på luften, og giver læ, kan være nyttigt i shelter eller i åben tarp/ telt.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Budget UL grejliste
Anders H skrev: Super spændende setup.
Nu kaprer jeg lige tråden

Quilt: Der er en undergrænse for hvornår quilt er koldt/ ubehageligt. Grænsen afhænger af quiltens mængde af isolrende materiale (læs: dun), men også underlaget. Underlaget er jo den eneste varmebevarende kilde på "rygdelen".
Cumulus angiver -7 for deres varmeste quilt, Zpacks -12. Du skal have styr på dit snoretræk under underlaget, for ellers kommer der kold luft ind - ved -7 er den luft ret kold.
Bivibag´en beskytter din quilt mod at blive våd af kondens, i telte sker det typisk i fodenden, hvor du får berørt inder/ ydertelt.
I frostvejr kan der også komme kondens hvor du ånder ud; enten på teltdugen over dig, eller på oversiden af soveposen.
I ét-lagstelte - i kulde - ligger du lige op af det sandsynligvis kondensvåde teltstof.
Bivien har, som du nævner, også en varmeforstærkende efffekt, holder på luften, og giver læ, kan være nyttigt i shelter eller i åben tarp/ telt.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Terje.
6 år 9 måneder siden #28324
af cphhiker
Mvh.
Tobias
Besvaret af cphhiker på emne Budget UL grejliste
Hej T og A
Et kort svar, da jeg pt er i London. Jeg kommer med et mere uddybende svar om et par dage
Et kort svar, da jeg pt er i London. Jeg kommer med et mere uddybende svar om et par dage

Mvh.
Tobias
6 år 9 måneder siden - 6 år 9 måneder siden #28325
af Pihlen
Mvh. Brian
Besvaret af Pihlen på emne Budget UL grejliste
Spændende liste. Sjov at se hvor mange komprimer man må tyde til for at komme så langt ned i vægt.
Jeg har et par spørgsmål til listen, jeg synes der mangler et par essentielle ting. Men måske jeg bare tænker i HW, for UL'er det er jeg ikke. Langt fra.
Hvad med:
Skaljakke
kompas/kort
mobiltelefon
kniv
førstehjælpsudstyr
Måske jeg kan blive klogere:)
Jeg har et par spørgsmål til listen, jeg synes der mangler et par essentielle ting. Men måske jeg bare tænker i HW, for UL'er det er jeg ikke. Langt fra.
Hvad med:
Skaljakke
kompas/kort
mobiltelefon
kniv
førstehjælpsudstyr
Måske jeg kan blive klogere:)
Mvh. Brian
Sidste redigering: 6 år 9 måneder siden ved Pihlen.
Tid til at oprette siden: 0.239 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333