Kanotur på Vesterdalselven i Midtsverige

 

Man kan sejle ca 90 km fra Fulunäs til Malung kun afbrudt af en enkelt overbæring ved Tandö-værket. Generelt er Vesterdalselven letpadlet, men der er nogle strækninger med kraftigt strømmende vand og enkelte deciderede fosser, hvoraf Limedsfossen er klart den største. Men de er ikke noget stort problem, bortset fra at i år var det ligefør der var for lidt vand, så man skulle passe meget på ikke at grundstøde i lavvandede strømstrækninger. Man behøver bestemt ikke være fospadler eller whitewater fanatiker for at tage turen, blot man er en smule rutineret i en kano så klares den uden problemer, men det er ikke en begyndertur.

Fredag 5/7 2012: Der er ca 750 km (ca 11 timer kørsel) til Sälen, så det er ikke muligt at komme ud at sejle samme dag som man kører, medmindre man starter køreturen midt om natten. Så vi ville køre til Vansbro ligesom sidste år, det havde fungeret fint. Der er ca 650 km (ca 9 timers kørsel) til Vansbro og så tage en overnatning der, så havde vi kun de sidste 100 km tilbage. Jeg var oppe ved 6-tiden og fik pakket bilen inen jeg vækkede Johannes. Vi spiste morgenmad og var afsted ved 7:30-tiden. Det vidste vi fra sidste år passede fint med færge og kørsel. Vi kom med Helsingår-Helsingborg færgen kl 8:30 og der var forbavsende lidt trafik i betragtning af at det ver hverdag og myldretid. Det var overskyet og lidt køligt.

IMG 5262Cafe Kvarnen, som ligger i en nedlagt vandmølle i Vättak ved Tidan

 

IMG 5265

Der er også udendørs servering på flåden

Vi tog en lille pause ved Laganrasten og kørte derfra i et stræk op til en lille cafe, Cafe Kvarnen, som ligger i en nedlagt vandmølle i Vättak ved Tidan ca 10 km før Tidaholm. Cafe er indrettet som museum, og ligger meget naturskønt. Vi fik en skinketoast til frokost, og lad mig udtrykke det på den måde, den lille cafe/museem er bestemt en besøg værd når man alligevel kører forbi på Indlandsvejen 26, men det skal ikke udelukkende være for den kulinariske oplevelse. Vi fortsatte til Sjøtorp hvor vi holdt kaffe og is pause, solen var nu brudt frem. Vi kørte videre til Philipstad, hvor vi holdt en kort pause, da Johannes gerne ville se de store kanoner igen :-) Derfra kørte det sidste stykke op til Vansbro hvor vi var ved 17:30-tiden.
IMG 5292En lille del af banen ved Vansbro Simningen – en af verdens største langdistance svømmekonkurrencer med over 10.000 deltagere

Alt var optaget på Vansbro Camping, da der var Vansbro Simningen, og alle deltagerne havde beslaglagt campingpladsen, så vi blev henvist til enten Malung eller en sportsplads i byen, som var indrettet som en reserve/udvidelse til campingpladsen. Vi tog sportspladsen, de primitive faciliteter var jo ikke noget problem, vi havde alt udstyr – skulle blot have vand, og det var der.


IMG 5295Vores lejrplads på en sportsplads i Vansbro blandt 1000-vis af svømmere

Vi fik lige akkurat sat teltet inden regnen brød løs, vi kigge på hinanden og tænkte ”ikke igen i år” :-( Vi kørte ned til Flottaran for at spise aftensmad ved 19-tiden, jeg tog en gang biksemad og Johannes en burger med fritter. Vi tog en kage til dessert og jeg en kop kaffe, regnen var stoppet, det var kun en byge, og vi gik en tur langs åen og kiggede på svømmearrangementet. Vi kørte tilbage til sportspladsen og lavede kaffe. Tog et spil Yatzy inden vi gik i poserne ved 22-tiden, vejret var blevet helt fint sidst på aftenen.

 

Lørdag 6/7 2012: Vågnede ved 7:30-tiden, solen bagte på teltet og vi stod op. Det var allerede 18 grader, og vi spiste morgenmad ud og pakkede sammen. Vi kørte lidt i 10, og tog det stille og roligt, der var god tid. Vi stoppede ved Limedsfossen.
IMG 5300 Limeds2012IMG 5300 Limeds2013Limedsfossen. Øverst vandmængden sidste år 2012 og nederst i år. Bemærk den store sten/klippe til højre, sidste år var den næsten dækket af vand.

Der var ikke meget vand i den sammenlignet med sidste år, og der bekymrede mig en smule, fordi nu var der masser af synlige sten, som sidste år have været under mindst en meter vand, så enten skulle man helt ud i højre side, hvad der kunne være svært lige efter svinget, eller også lige midt i strømmen. Vi var ved Sälen lidt i 12, og fik omlastet vores ting. Det var en ung pige som kørte os i år. Vi var oppe ved startpunktet Fulunäs ved 13-tiden. Hun fortalte os at der var 2 som var kæntret nogle hundrede meter længere opstrøms dagen før, og kanoen havde siddet fast. De havde reddet sig i land uden skader, men da kanoen senere skulle bjærges var den væk. Hvis vi gad kigge efter den på vejen, det skulle vi nok. Vi spiste frokost, rugbrød med makrel i tomat, inden vi læssede kanoen og var afsted ved en halv time senere.
IMG 5306Klar til årets kanoeventyr, starten ved Fulunäs

Det var også noget mere lavvandet ved Fulunäs i år end sidste år, og jeg var meget omhyggelig med sikre der var mest vægt bagerst i kanoen. Kanohjulene var ikke sammenklappelige, så det var lidt klemt med pladsen, men det gik. Vi var ved at sidde fast flere gange ned gennem Hälla naturreservat, og et par gange måtte jeg have det ene ben i vandet for at få os fri. Det er stort set ikke nødvendigt at padle, man behøver kun styre og alligevel driver man 7-9 km i timen.
IMG 5308JFlot natur ned gennem Hälla naturreservat, og god fart på vandet

IMG 5318JBæverdæmninger var der masser af

IMG 5324Flot natur ned gennem Hälla naturreservat

IMG 5328Sidste år stod vandet i kaskader ud over klippen bag træerne, i år var den helt tør


Men der skulle ikke være meget mindre vand, så havde det ikke været muligt eller meget besværligt at sejle der. Strømstrækningen gennem Hälla naturreservat varer 7-8 km, og meget naturskøn og idyllisk. Efter Hälla er vandet ganske stille og roligt. Vi kiggede efter den forliste kano, også i de smalle passager mellem øerne, men vi fandt den ikke. Det var høj sol og 24 grader. Vi slog lejr ved Högstrand, lidt højt at gå med tingene op ad skrænten, men pladsen var fin, og der var masse af brænde. Vi var der 16:30 og teltet var sat kl 17.

IMG 5337Lejrpladsen ved Högstrand

Vi spiste pasta Bolognase ved 18-tiden og efter opvasken tændte vi bål for at holde fluer, myg og bremser væk. Især fluerne kredsede om Johannes og var ved at drive han til vanvid. Jeg kunne ikke forstå hvorfor, han havde været i bad inden vi tog afsted :-) men til sidst fandt vi forklaringen. Det viste sig at han havde taget voks i håret, og det åbenbart var meget tiltrækkende for fluerne. Vi blev enige om, at der var nok ikke såmange søde piger på Vesterdalselven som kunne charmeres, så voksen blev vasket ud og det hjalp :-) Der var for lavvandet og mudret ved Högstrand til at Johannes kunne fiske, så vi lavede kaffe, og spiste småkager og spillede Yatzy til det blev mørkt.
IMG 5341Aftenstemning ved Högstrand

Det var stadig 15 grader kl 22. Johannes gik i posen ved 22:30-tiden, og jeg en times tid senere. Der havde været forbavsende få myg og knot om aftenen, måske havde røgen holdt dem væk. Vi havde hverken brugt net eller spray.

IMG 5345Route 20130706Fulunäs – Högstrand
Dagens etape: 15 km (Total 15 km)
Lejr 1: N61 12.687 E13 13.338


Søndag 7/7 2013: Op ved 8-tiden, solen bagte på teltet som var ved at nå sauna temperatur. Vi spiste morgnemad ude og pakkede sammen. Vi kunne konstatere at bremserne også var stået op og nød det dejlige vejr. Der var høj sol og temperaturen var allerede oppe på 20 grader kl 10. Elven var sunket ca 50 cm i nattens løb, det gav god mening.
IMG 5350Sådan skal det se ud på en kanotur – klar blå himmel, blåt vand og grønne træer sålangt øjet rækker

Der var ikke noget nedbør, så elven blev primært født af smeltevand fra fjeldene på den norske side, og når det var varmt og solskin, så ville der være meget vand sidst på dagen, og ikke så meget om morgenen. Vi var afsted ved 10:30-tiden og ankom til Sälen kl 12. Vi stoppede ved kano udlejeren, og spiste frokost, rugbrød med makrel, og købte en is til dessert.
IMG 5360Frokost ved Sälen Kanocentral

Den forliste kano var blevet fundet, en lystfisker havde set den og trukket den på land. Der var 4 personer som skulle afsted og starte i Gørdalen i Norge. Vi var afsted igen ved 13-tiden. Vi så en stor flåde sejle afsted, drevet af en lille påhængsmotor. Vi hyggepadlede, måske lidt for meget hygge i forhold til padle, fordi tiden gik og planen om at være fremme ved Gråheden kl 17 holdt ikke. Kunne godt mærke at strømmen ikke var så stræk på de ’døde’ strækninger som sidste år, og dertil havde vi lidt modvind. Men vi kom da fremad uden at få sved på panden og vi var ved Gråheden kl 18. Der lå en stor jolle i vejen, men den fik jeg bakset lidt tilside, så vi kunne få kanoen op.


IMG 5380Kanoen tømmes ved Gråheden – Johannes er rigitg flink til at hjælpe med det praktiske, også det der ikke så sjovt, såsom at slæbe alle vores ting frem og tilbage

Shelteren ligger lidt væk fra hvor det er mulgit at få kanoen op, så vi tømte kanoen, tog den op og på hjul og så kørte vi alle tingene op til shelteren. Vi havde sat teltet ved 19-tiden og en halv times tid senere spiste vi hakkebøf med kartollelmos. Jeg forundres altid over hvor godt sådan en gang dåsehakkebøf med pulverkartoffelmos smager på en tur. Fik man det serveret under andre omstændigheder ville man give det til hunden :-) Vi fik ringet hjem og aflagt status rapport. Derefter lavede vi bål og bagte pandekager. Kl 20 var det stadig 20 grader, så i løbet af dagen havde det sikkert været over de 25 grader.
IMG 5391Shelteren ved Gråheden – det var her jeg begik fejlen at smide en rest kartoffelmos i buskene bag teltet, med det resultat at en flok krager vækkede os meget tidligt om morgenen

Kl 21 var temperaturen dog faldet til 15 grader.Vi så en kano sejle forbi, me nden kom retur igen. Der kom også 2 gange 2 personer gående forbi på aftentur. Johannes var først i posen ved 22:30-tiden. Det var en helt igennem skøn stille og mild aften og der havde ikke været mange myg eller knot, og slet ingen bremser. Jeg tørnede først ind ved midnatstid.

IMG 5395Route 20130707Högstrand - Gråheden
Dagens etape: 26 km (Total 41 km)
Lejr 2: N61 00.541 E13 19.642 (landgang/optagning af kano ved N61 00.484 E13 19.763)


Mandag 8/7 2013: Op ved 7-tiden, nogle krager havde larmet ganske forskrækkeligt bag ved teltet siden daggry. Det gik op for os at vi havde smidt lidt kartoffelmos rester ind i buskene bag ved teltet og det måtte være det kragerne havde skændtes om i et par timer. Det var en vigtig lære, smid ikke madaffald tæt ved teltet. Jeg gjorde klar til morgenmad og kaldte af Johannes ved 8-tiden, han var ret søvndrukken og det første han spurgte om var om kragerne var væk :-) Han havde også hørt dem i løbet af natten, hvilket siger noget om hvormeget de havde larmet :-) Det var en smule køligt til morgen, omkring 15 grader og overskyet. Vi havde pakket og var klar til at køre ned med kanoen ved 9.30-tiden og kl 10 var vi på vandet. Ganske kort efter Gråheden kommer der en lille fos ved Femån udløb, sidste år var den temmelig frådende, men i år var udfordringen ikke såmeget at ride over bølgerne uden at tage vand ind, men at undgå grundstødning. Vi undgik det med nød og næppe.
IMG 5399Et tranepar på engen ved Valla (et par km efter Gråheden) De zoomede billeder blev desværre alle lidt slørede

Vi havde først hørt og lidt efter set 2 traner ved Valle, et par km efter Gråheden. De skreg deres meget karakteristiske skrig, som kan høres langt væk.

Jeg tror ikke jag havde hørt traner siden jeg med min yngste datter i 2008 en tidlig morgen sejlede over Sveg-søen i Härjedalen. Den tur er forøvrigt den mest ekspedionsagtige kanotur jeg nogensinde har været på. Vi sejlede 150 km på Ljusnan fra det nordvestlige hjørne af Härjedalen til det sydøstlige. Vi havde fået et kanokort over strækning på 2-3 A4 ark med markering af et par byer, en del gode fiskesteder og et par overbæringer, så vi tænkte det var nok ’a-walk-in-the-park’ . . . vi blev en del klogere. Der var umarkede vandfald på 1-1½ meter, adskillige overbæringer, og sidste, men ikke mindst, så lærte vi hurtigt på den hårde måde at ’bra flugfiske’ betød klasse 2-3 fos !!! :-) Men det er en helt anden historie, tilbage til Dalarna og Vesterdalselven.

Vi spiste frokost, pølse og knækbrød, på en eng lige udfor Lima ved 12-tiden.

IMG 5402Vi så flere af disse store flåder med en lille påhængsmotor
IMG 5404Livet er lige til at holde ud for en vis herre :-)

Vi ankom kort tid efter til Limedsfossen, og den klarede vi uden dramatik, vi fulgte strømmen stort set lige midt igennem, en anelse til højre. Johannes var skuffet, han synes det havde været meget sjovere sidste år, hvor der havde været ret store stående bølger og en topfart på 16 km/h. I år kom vi ikke op på mere end 12 km/h, jeg var nu ikke synderlig skuffet, nærmest lettet. Jeg havde lidt frygtet for den lave vandstand og ikke synlige sten under overfladen. Vi tog eftermiddagskaffe lige efter den mindre sydlige bro i Limedsforsen. Det er en hængebro og den gynger synligt hvorgang en bil kører over. Der var en skøn eng, solen stod højt på himlen men det var ikke for varmt, en 22 grader og ingen insekter, jeg lukkede øjnene et stund mens Johannes løb rundt og legede.
IMG 5419Meget lang hængebro ved Lima – der kan kun køre en bil ad gangen, og den gynger en del der køres over
IMG 5421JEftermiddagslur efter Lima – Johannes snuppede dette billede :-) Han ville sikkert sige at livet er også lige til at holde ud for en anden vis herre :-) :-)

Vi fortsatte videre og det er et spændende og afvekslende stykke efter Lima, snoet og med flere grupper af øer i elven.

IMG 5433Flere grupper af øen i elven efter Lima – et spændende stykke

På øen ved Lillmon fandt vi tilfældigvis en skøn lejrplads. Johannes skulle tisse og vi stoppede ved øen. Der løb en smal kanal parallelt med stranden, hvor der lå en træstamme over. Vi synes det kunne være spændende at se hvad der var på den anden side, og der var en lillebitte eng hvor græsset var fladtrykt efter et par telte.
IMG 5423JTræstammen over kanalen ind til den skjulte lejrplads på øen

De må have kendt til pladsen, fordi man gætter aldrig at der ligger en flad græseng inde bag træer og klipper. Og man kan ikke se kanalen og træstammen fra elven. GPS positionen er N60 51.986 E13 24.366, hvis du skulle komme forbi. Vi var ved Tandöværket ved 17:30-tiden og satte teltet med det samme.

IMG 5445Lejrplads ved Tandö-værket

Johannes fiskede oppe fra den lave dæmning mens jeg forberedte aftensmad, boller i karry med ris. Vi spiste ved 18:30-tiden og derefter fiskede han videre mens jeg vaskede op.

IMG 5448Johannes fisker . . . det var godt vi havde lidt mad med hjemmefra som reserve :-)

Jeg foreslog ellers at nu måtte det være min tur til at fiske, så kunne han vaske op, men det forslag faldt ikke i god jord :-) Vi tændte bål, det var lidt knot, men ingen myg. Vi tog et spil Yatzy mens vi hygge om bålet, og utroligt nok fik vi begge Yatsy i det samme spil.
IMG 5452Råhygge ved bålet om aftenen

Johannes gik i posen ved 22-tiden og jeg en times tid efter. Vi glædede os begge over det fine vejr vi havde, og til i morgen hvor vi skulle sejle i ukendt land, da det var her ved Tandö vi var droppet ud sidste år pga regnen.
IMG 5459Meget smuk aftenstemning ved Tandö-værket

 

IMG 5460Route 20130708Gråheden - Tandö
Dagens etape: 26 km (Total 67 km)
Lejr 3: N60 48.001 E13 25.509

 

Søndag 9/7 2013: Op ved 8-tiden, træerne skyggede for teltet så det blev ikke så hurtigt varmt som de andre morgener. Vi spiste morgenmad ude som de andre morgener, sat kanoen på hjul og fik pakket og læsset. Det første stykke på grusvejen på den lave dæmning frem til værket var let at køre.

IMG 5466Det var næsten sådan det foregik – det var dog mig som var trækdyr og Johannes styrede bagenden

IMG 5465Tandö-værket – og Vesterdalselven videre sydpå

IMG 5471Stien gennem skoven efter Tandö-værket – der var også flere lejrpladser i skoven


Derefter er resten af vejen på skovsti langs elven. Det første mulige sted til at sætte kanoen i vandet var for stejlt, synes vi. Så vi fortsatte lidt længere og fandt et lidt bedre sted. Det var stadig ret stejlt, men trods alt muligt. Jeg måtte sikre kanoen med reb rundt om et træ for at få den sikkert ned ad skrænten, da jeg ikke kunne holde den oppefra og jeg ville heller ikke være foran den, da jeg så enten ville ryge i elven eller blive klemt hvis den gled. Men med et reb gik det fint, jeg kunne styre kanoen sikkert ned, mens Johannes stod oppe på skrænten og holdt igen med tovet.
IMG 5474Kanoen fires ned ad den stejle skrænt

Derefter fik vi med fælles hjælp læsset tingene i kanoen og vi var afsted. Vi havde startet kl 10, kørt 1,2 km med kanoen, og fået den i vandet og læsset på 1 time og 15 minutter uden at skynde os. Det synes vi selv var ret godt klaret. Den første km var der god strøm, men jævnt og fladt vand. Derefter begyndte strømstrækningen med fosser. Det var mere krævende end gennem Hälla, strømmen var stærkere, der var mere vand, flere sten og der var stort set ingen ophold.
IMG 5476JNogle sten var mere synlige end andre

IMG 5478JDer stod flere og fiskede langs strømstrækningen

Det krævede fuld koncentration, og kun Johannes fk taget nogle få billeder på denne strækning. Vi sad fast en enkelt gang og jeg måtte have benet i vandet for at få os fri. Vi så også en elg ved vandkanten, men desværre blev billedet ikke særlig tydeligt. Strømstrækningen efter Tandö fortsætter 10 km til Holmen lige før Malungsfors, man behøver ikke padle, kun styre. Vi var ved Malungsfors efter 1 time og 20 minutter, topfarten havde flere gange været 11 km/timen, så der er god fart på. Der var en bådplads og et shelter ved Östra Fors, hvor vi stoppede efter strømstrækningen for at spise frokost ved 13-tiden. Det sidste stykke mellem Malungsfors og Malung var helt stille vand og Johannes fiskede mens jeg padlede. 

IMG 5487Dette billede kan vist bedst beskrives med ”har vi det ikke bare skønt?”

IMG 5492Et helt hus i 2-etager på flåde – det var det største hus/flåde vi så

Der faldt lige en dråbe regn inden Malung, ellers havde solen skinnet hele dagen. Klokken var lige før 17, da vi sejlede ind i Bullsjön, som Malung Camping ligger lige ned til, og trak kanoen på land. Vi skyndte os at checke ind og få sat teltet, da det lignede optræk til regn. Vi fik en plads lige ned til søen, så vi skulle ikke bære tingene langt.
IMG 5501Landet på Malung Camping

Regnen blev ikke til noget i første omgang, og vi spiste Spaghetti Napoli ude kl 19. Vi gik i bad og bagte derefter pandekager, som vi sad og nød ude. Det var overskyet men mildt. Og vi glædede os over at vi nu havde gennemført hele turen, og havde været heldige med vejret. Ikke en dråbe regn, jo en enkelt bogstavelig talt, men heller ikke mere.
IMG 5503JSorte og truende skyer. Johannes er fotografen

Efterhånden blev det lidt køligt, så vi gik ind i teltet og spillede Yatzy. Johannes var i posen ved 22:30-tiden som sædvanlig, og jeg en times tid senere. Det var blæst op, og tunge sorte skyer med regn og torden trak ind over os.

IMG 5504Route 20130709 PortagePortagen ved Tandö
1200 meter
Isætning ved N60 47.445 E13 25.522

 

IMG 5504Route 20130709Tandö - Malung
Dagens etape: 23 km (Total 90 km)
Lejr 4: N60 40.994 E13 42.098 (Malung Camping)


Mandag 10/7 2013: Op ved 8-tiden, vi havde ikke travlt, skulle først hentes ved 12-tiden. Vi spiste morgenmad og ventede på at teltet skulle tørre, det havde tordnet og regnet i løbet af natten. Nu var det tørvejr, men overskyet. Jeg fik ringet til Sälen Kanot og fortalt at vi var i mål, og forventede at blive hentet som planlagt. Ved 10-tiden var teltet tørt og vi fik pakket alt sammen og gjort klar til afhentning.
IMG 5505Så er det pakket og vi er klar til afhentning
IMG 5508Malung Camping og Bullsjön i baggrunden

Dejligt at få pakket teltet tørt, så det ikke skulle og igen hjeme for tørring. Det var igen den unge pige som hentede os, og kørte os tilbage til Sälen. Vi fik læsset vores grej over i bilen, og var afsted hjemad ved 13:30-tiden. Vi stoppede ved Limedsfossen og spiste frokost på Cafeteriet/Museet, Sixten Jernbergs Museum. Sixten Jernberg var fra Lima og Sveriges mest vindende langrendsløber med 9 OL-medaljer, 6 VM medaljer og dobbelt vinder af Vasaløbet i 1950’er og 60’erne.

IMG 5514Sixten Jernbergs Museum som også er cafeteria

Johannes fik en frikadelle sandwich, som han ikke brød sig særlig meget om da der var russisk salat på, og jeg tog en rejemad. Vi kørte videre hjemad ved 14:30-tiden, og for afvekslingens skyld så kørte jeg vest om Vänern. Normalt kører man øst om via E4 til Jönköbing, derfter Inlandsvejen 26 til Vansbro og så hovedvej 71 det sidste stykke – ja, omvendt rækkefølge når man skal hjem. Men den vej havde vi kørt, så i stedet for drejede vi ad hovedvej 45 i Malung mod Göteborg, og derfra E6/E20 til Helsingborg. Solen var brudt frem og det var dejligt vejr. Vi holdt en lille pause ved 16:30-tiden og fortsatte til kl 19, hvor vi stoppede i Håverud og spiste aftensmad på The Visitor, Johannes burger med friter og jeg en bøf med stegte kartofler og salat.
IMG 5517The Visitor i Håverud – sidste stop på hjemturen

Vi fortsatte ved 20-tiden, og om resten af turen hjem er der vist ikke meget andet at sige end at den var lang  Vi kom med færgen ved midnatstid, og var helt hjemme lidt over 1. Johannes havde tyvstartet på nattesøvnen allerede inden færgen, og vi gik begge næsten direkte i seng. Tømning af bilen kunne vente, og for en gang skyld kunne jeg også godt vente med at overføre og se billeder til dagen efter :-)

 Hvad skal vi til næste år ? Det har vi ikke bestemt endnu, vi har snakket om Rogen. Det er efterhånden nogle år siden jeg var der sidst, og Johannes er stor nok nu, men måske vi finder på noget andet.

Se billederne i større format på galleriet af samme navn.

Derudover så er der nævnt en del stedet, Sjötorp, kanonerne i Philipstad, osv. 

Disse billeder findes i galleriet fra sidste års tur.