Hvad er OutDoor Messen?
Kort fortalt er OutDoor Messen i Friedrichshafen et udstillingsvindue fra producenter til importører, butikker og medier inden for friluftsliv. Producenterne viser nyt grej (noget af det udkommer først i 2017) samt andet fra deres kataloger. Du kan, hvis du ikke er en af ovenstående, altså ikke komme ind. Det er her vi kommer ind i billedet og vi vil forsøge at viderebringe alle de spændende nyheder. Jeg skriver ikke dette som en "nøh nøh du må ikke komme ind!", men det er satme surt at køre så langt og så ikke kunne komme ind...
Den kommende tid skriver vi en masse artikler om det grej vi især faldt over på OutDoor Messen, men også om stemningen, størrelsen og nørderiet.
Overraskende nyt grej
Palle og jeg besluttede at tage en roadtrip og køre de 1200 km. til søen Boden og byen Friedricshafen i Sydtyskland. Det gav os muligheden for at kigge på naturen undervejs, men også tale om udstyr - og der var meget at tale om. Et emne som vi var meget enige om var at vi ikke regnede med at bliver synderligt overrasket. Kan man virkelig finde på mere? Kan grejet blive lettere? Og mindre fylde?
Svaret er tre gange ja!
Dag 1 på OutDoor Messen
Vi ankommer kl. 12 på førstedagen af messen og man kan, med det samme, mærke stemningen. Alle er spændte på hvad messen vil brige og vi er især spændte på at se stedet - vi har aldrig været her før.
Et hurtigt kig i oversigten over messen og vi er allerede mættet. For satan der er meget at se! Ca. 17 haller byder dig velkommen og den ene er mere spækket end den anden. Der er rigtig mange mennesker, men ikke sådan at man går rundt i kø. Stedet er så stort at man hurtigt farer vildt, men på vejen er der heldigvs utroligt meget at se på.
Selvom der er mange udstillere der trækker, hiver Nordisk stand i os og et er den første vi styrer imod.
Vi møder en utrolig flot og professionel stand hvor der summer af liv. Fra Nordisk "Glamping" serie, til de letteste produkter fra Nordisk og Yeti. Jeg ser slet ikke næste års store nyhed, men går åbenbart lige forbi, for at hilse på dem vi kender. Vi bliver budt på kaffe og mad og efter en lille snak om messen, spørger jeg om Nordisk slet ikke har nogle nyheder med i år? Et skævt blik og et "øhm" samt et peg, hjælper mig i den rigtige retning - Nordisk Lofoten. Nyheden er så spændende at dette kun er et sneak peak - der kommer selvfølgelig en artikel om få dage.
Efter en lang snak om udstyr, materialer og nørderier, må vi hellere se på resten af messen.
LifeStraw lokker med en flot stand, der dog ser noget tom ud. Desværre var deres produkter forsinket, men der er dog en god nyhed:
LifeStraw GO er blevet opdateret, så filteret nu endelig når helt ned til bunden og den kommer også i flere nye farver.
Vi kommer tilfældigvis forbi soveposeproducenten Valandre, der laver high-end soveposer. For de fleste herhjemme nok et ukendt mærke, men det er faktisk en dansker der står bag mærket. VI møder ham og får en meget nørdet snak om design og tankerne bag de svine-lækre soveposer. Ret hurtigt finder jeg mig selv nede i soveposen Shocking Blue Neo og det viser sig at være en ret vild oplevelse. Man kan ikke mærke at man har en vintersovepose på! Du kan mærke varmen, men der er intet der trykker dig ned og den klaustrofobiske fornemmelse af vintersoveposer har Valandre poserne slet slet ikke.
Jeg ved at Deuter kommer med en opdateret version af Neosphere, så jeg glæder mig da vi når deres stand. Deuter Astro Pro er med det kendte stretch og selvom stretchen ikke er en nyhed, er Astro gennemtænkt om samtiig medDeuters lækre detaljer. Mere om denne ny sovepose senere.
Helinox er "røget" ud af det danske marked, men er nok på vej ind igen snart. De har to nyheder og den ene er Chair One Mini der er til børn. Har du prøvet at slæbe en Helinox stol med, for bare at se dig nedgraderet til jorden fordi dit barn har stjållet din stol, så ved du også at dette er en god nyhed. Den anden er Chair Zero, der føles som Chair One, men vejer nu kun 510 gram! Det er rigtig interessant for os der vandre.
Vi når en masse andet denne dag, men mere om dette i de kommende nyhedsartikler. Trætte finder vi en lokal bar, der også serverer mad.
Dag 2 på OurDoor Messe
Tja, vi havde egenligt booket plads på den tilhørende camp, så vi kunne telte der (man er vel friluftsmenneske). Desværre stod pladsen under 10 cm. vand alle steder, så vi måtte flygte til p-pladsen hvor vi fandt et tørt spot (mere friluftsmenneske er man heller ikke!).
Vi starter hos Klymit, der måske ikke er så kendt herhjemme. De laver sjove og anderledes liggeunderlag og nyeste skud på stammen er til hængekøjer. Det viser sig dog hurtigt at de måske ikke ved så meget om hængekøjer, men det gør ikke så meget da liggeunderlaget virker godt tænkt og anderledes.
Exped har også liggeunderlag til hængekøjer og detter vi allerede ved at teste!
Vi kommer nu til den Skandnnaiviske hangar og her er primus klar med nogle spændende nyheder. Primus Primetech Stove Set kan man, uden at træde nogle over tæerne, kalde en Trangia-kopi. Hvis du kigger på din gasbrænder fra Trangia, vil du dog se navnet Primus, så de to mærker lapper ind over hinanden. Det nye sæt bruger dog teknologien fra ETA serien og dette er slet ikke dårligt. Faktisk er dette en sæt vi kan glæde os til at prøve, da du vil have det bedste fra Trangia og Primus samlet i en - og så kan det næste ikke blive bedre.
Stanley spåede vi en "renæcsance" og gættede på at de for alvor ville udvikle sig de kommende år og det beviser de bestemt også i år. De er stadig ikke gået UL men i stedet fokuserer de på funktionalitet, holdbarhed og utrolige specifikationer. Stanley Iced Water 36 Hours og Steel Water Bottle tager det bedste fra "det gamle Stanley" og kombinerer med nytænkning. "Hold dit vand iskoldt i 36 timer" lover Stanley og det er da ingen dårlig nyhed om sommeren (man kan jo komme andet end vand i...)?
ENDELIG! Endelig kommer MSR med et telt hvor du slår det hele op og ikke skal bøvle med vand i inderteltet hvis det regner. Men ikke nok med det, er MSR Hubba Tour utroligt gennemtænkt. For første gang higer jeg efter at teste en af MSRs telte, for Hubba Tour bliver virkelig værd at kigge efter!
Therm-A-Rest har selvfølgelig også nyheder på liggeunderlag-området. Foruden den nye SV serie med stor ventil, er der også redesign af gamle modeller. Men der var også to overraskelser. Som en af de få store producenter, har TAR nu en komplet hængekøje med under quilt og tarp. Den så slet ikke så dum ud, så det kunne være vi skulle lægge billet ind på den. En overraskende nyhed er deres nye Therm-A-Rest Arrospace Shelter. Denne kan du slå op som du vil, så vil du sidde (som på billedet), så kan du slå det op efter siddehøjde. Er I mange af sted og skal bruge det til ly for natten, så kan det bredes ud og dække mange flere personer (men så er det selvfølgelig ikke så højt). Ret sjovt fundet på.
Foruden alt muligt andet, vil vi slutte denne artikel fra messen med lidt anderledes, nemlig fodtøj. Øv det er svært at slæbe sig igennem tøj og sko (grejet er klart mere spændende), men alligevel faldt vi over noget sjovt: Vibram Furoshiki er en sko du vikler omkring foden. Foruden at spare meget på vægten er det også en god nyhed for jer med bred fod. Man kan gå så langt at kalde den en nytænkning af sandalen, men Furoshiki kan pakkes sammen og fylde langt under halvdelen af en sandal. Den nye camp-, vade- eller vandresko?
Vi vender den lille Polo mod det høje nord igen og er spækket med nyheder og godt trætte i hovederne. Det har været en stor positiv oplevelse og vi kommer igen næste år!
Godt og dårligt på messen
Der manglede nogle producenter. Vi var skuffet over at undværre Kelly Kettle og DD Hammocks, samt andre af de mindre producenter. Hvorfor de ikke kommer ved vi ikke, men vi håber at se flere af de små næste år. Man kunne savne en hal alene til mindre producenter i stedet for de er gemt lidt væk bag de store (der selvfølgelig betaler mere for at stå i første række).
Der er dog bestemt plads til de mindre producenter og de mange der alligevel er der, er ret interessante at møde.
Det var også skuffende at se at branchen stadig ikke har fattet hængekøje-trenden. Der var overraskende lidt på hængekøje området og vi har sagt det før, men kan nu konkluderer at branchen snorksover! Mens små virksomheder popper op i kældre, carporte og private hjem og blomstre op, står de etablerede producenter ikke engang på stationen mere... De nåede ikke toget - det er kørt og det er deres egen skyld.
Man kan mærke at Outsite på det nordiske market er blevet meget mere kendt. Foruden at blive genkendt bliver vi virkelig godt modtaget. Vi havde selvfølgelig regnet med at hyggesnakke men der var sat flot tid af til os og der var ingen stress og plads til alle spørgsmål. Men folk kendte os også i udlandet. Det har givet utroligt mange nye kontakter og det åbner døren for mange spændende test og anmeldelser fremover.
Fra du rammer indgangen af parkeringspladsen, til du står i hallen og er i gang, tager ca. 5 minutter (fordi det tager 4 at gå fra bilen til messen). Der er utroligt godt styr på det