Patagonia

Patagonia er et firma som vi ikke kan komme udenom i outdoor-industrien. Gennem anderledes markedsføring og miljøvenlig produktion, har Patagonia slået deres navn fast, som et brand man kan stole på. Og bare lige: Denne artikel er IKKE sponseret.

patagonia og historien om outdoor firmaet

Se videoen om Patagonias grundlægger Yvon Chouinard

Patagonia er et firma som vi ikke kan komme udenom i outdoor-industrien. Gennem anderledes markedsføring og miljøvenlig produktion, har Patagonia slået deres navn fast, som et brand man kan stole på. Og bare lige: Denne artikel er IKKE sponseret.

patagonia og historien om outdoor firmaet

Se videoen om Patagonias grundlægger Yvon Chouinard

Se Patagonia udefra

“...Patagonia har lavet et website hvor du kan købe brugt tøj, som de har repareret” er nok det første jeg hørte om Patagonia. Jeg kan ikke huske hvem der fortalte mig det, men vi diskuterede forretningsmodellen; “Jo mere Patagonia siger at du ikke skal købe nyt, jo mere nyt køber folk fra Patagonia”. Det er jo paradoksalt nok. Outsite burde prøve samme model; “Lad vær’ med at støtte os ved at købe et medlemskab, og dermed hjælpe med uafhængige artikler og indhold”. Mon det virker?

Ser man på hele Patagonias profil er der ingen tvivl om at de prøver. De prøver at være miljøbevidste, hjælpe græsrodsorganisationer, have en grøn produktlinje osv. Og der er da heller ingen tvivl om, at selv undertegnede, der ellers ikke er den store hippi, får det bedre, af at vælge miljøbevidste produkter og grej.

I researchen til denne artikel ender jeg hurtigt i afkroge, på hjemmesider om emner, der vil tage dage at researche. Det fortæller mig egentligt blot, at hele emnet om at være miljøbevidst, er skide svært. At være etisk korrekt i 2020 er fandme ikke let. Ligegyldigt hvor meget du prøver og gør, står der nogle og peger fingre. Sådan vil det altid være. Patagonia begår fejl og anerkender dem også, men konklusionen herfra må være: De prøver bestemt og er også langt! Også længere end andre.

toej fra patagonia

Det der gør Patagonia så interessant er jo netop ovenstående: Et firma der virkelig prøver, et firma der har opnået kultstatus for at prøve, et kontroversielt og anderledes firma.

Beklædning fra Patagonia

Beklædning og tøj fra Patagonia er nok det de er mest kendt for. Jeg troede i laaaang tid at firmaet ville dø, for deres “90’erne har ringet, de vil have deres stil tilbage” tøjstil. Dræbende kedeligt og et udateret logo - jeg tog fejl.

For sammen med deres miljøvenlige og etiske profil, ændrede Patagonia også lidt stil. Du kan f.eks. se Danmarks største udvalg af Patagonia her, og bedømme selv: https://www.pro-outdoor.dk/shop/patagonia-outdoor-fiskeri-831c1.html

Deres logo-wear er revet væk mange steder og nogle af deres produkter er da også ret sjove eller spændende. En historie er bl.a. deres “Treesitter” T-shirt i Responsibili-Tee serie, der er lavet i 100% genanvendte materialer. Treesitters er en spændende historie for sig selv, og noget som Patagonia har været inde i og støttet. Se deres logowear her: https://www.pro-outdoor.dk/shop/t-shirt-og-polo-610c1.html (vælg Patagonia som producent).

Historien om Patagonia

Patagonia startede i 1973, men grundlæggeren Yvon Chouinard, solgte allerede klatreudstyr i 1956 (fra egen smedje). Igennem tiden har Patagonia udvidet sortimentet til outdoorbeklædning, soveposer, rygsække osv.

historien om patagonia

I 2002 starter Yvon Chouinard 1% For The Planet, der er en miljøorganisation. Medlemmer engagerer sig til at donerer 1% af den årlige indkomst (ligegyldigt om der er overskud eller underskud), til fordel for miljøet.

I 2012 sker der en omvæltning, og set herfra måske et “vågn op” fra aktivister, til Patagonia. Aktivistgruppen Four Paws siger at Patagonia bruger dun fra dyr der bliver plukket i live, og fra dyr der bliver tvangsfodret. Patagonia undersøger udtalelsen og finder, at de ikke bruger dun fra levende-plukket dyr, men fra foie-gras industrien (altså tvangsfodret dyr). Dette får Patagonia op i gear, og i 2014 er alle dun som Patagonia bruger, 100% sporbare.

I 2017 sker der mange ting hos Patagonia, og de starter f.eks. deres berømte “Worn Wear”, der går ud på, at Patagonia restaurere gamle produkter og giver dem nyt liv. De boycutter og Outdoor Retail, den største Outdoormesse i USA og sagsøger den Amerikanske Stat.

worn wear fra patagonia secondhand outdoortoej

Vote the ashole out er nyeste tiltag i 2020, hvor Patagonia “skjulte” ordene Vote the ashole out, ved vaskeanvisningen i tøjet. Du kan måske selv gætte hvem ordene er tiltænkt?

Kort sagt: Patagonia anser sig selv som et aktivist-firma, og er en Private Benefit Coorporation, der kort fortalt, er en type firma, der sørger for gode forhold for ansatte, fælleskabet, lokalområdet og miljøet.

Patagonias slogan er; “We’re in business to save our home planet”.

Patagonia fakta på miljøet

Patagonia vil gerne være kendt som et bevidst firma, der tager hånd om miljøet, bl.a. ved at producerer miljøvenligt tøj. Hvordan går det så med det:

100% sporbare dun bliver brugt i produktionen
Strømmen kommer fra 100% vedvarende energi
68% genbrugsmateriale bliver brugt i produktionen af nyt tøj
83% af produktionen er Fairtrade certificeret
Der bliver kun brugt 100% økologisk bomuld
56.000 stykker tøj er repareret og genbrugt i år.

Tallene er fra Patagonia selv.

Hvordan anser andre Patagonia

Det er jo altid svært med research, hvad kilder angår, og denne verden er uendelig. Jeg kunne bruge måneder på at nå til bunds, og Outsite har også et magasin der skal udkomme, så:
Der er flere troværdige hjemmesider, der har lavet researchen. F.eks. hjemmesiden Good on you, der angiver Patagonia som “God”. Det er et tegn på gode forhold for mennesker, dyr og miljøet.

patagonia jakke

Til sammenligning ligger Adidas og Vaude også som “God”, Fjällräven som “Det er en start” (altså under “God”) sammen med The North Face og Columbia. På listen “Ikke godt nok” ligger Arc’teryx og Helly Hansen blandt andet.

På listen “Rigtig godt” kunne vi ikke finde kendte outdoor-brands.

Der er ingen tvivl om at Patagonia deler vandene. Med miljø- og politisk aktivisme på dagsordnen giver det nogle knubs tilbage. Man kan heldigvis mene hvad man vil. Personligt mener jeg at det er fint at de gør noget, men det betyder ikke nødvendigvis at jeg er enig i alt de gør. I dag er det blevet meget "For" eller "Imod"... men sådan har jeg det ikke med Patagnia. De skubber hele tiden til min tvivl, nysgerrighed, inspiration osv. Mest af alt er de dog positive i mine øjne.  

Links om Patagonia

Køb Patagonia: https://www.pro-outdoor.dk/shop/patagonia-outdoor-fiskeri-831c1.html
Patagonia: https://eu.patagonia.com/dk/en/home/
Patagonias fodspor og fakta: https://eu.patagonia.com/dk/en/our-footprint/
1 % for the planet: https://www.onepercentfortheplanet.org/
Worn Wear: https://wornwear.patagonia.com/
Good on you liste med Outdoorbrands: https://directory.goodonyou.eco/categories/activewear
Patagonais historie: https://en.wikipedia.org/wiki/Patagonia,_Inc.

På Youtube har Patagonia mange interessante film, som du kan se gratis: https://www.youtube.com/channel/UCl3xZ-f3cQhOHvH6f-7-ssQ

Den danske Outdoorbranche og miljøet

Der sker ikke meget… for at sige det ligeud; Der sker ikke en skid!
Jooo der er da producenter og butikker der tager lidt ansvar her og der, men mest af alt er det snak. Der er også mange skriverier om det gode, men der er ikke mange i branchen, der egentligt tager ansvar. Det gør Outsite heller ikke, men det har vi tænkt os at gøre.

Vi har allerede meldt os ind i Leave No Trace, og vi er glade for, at Pro-outdoor.dk har fulgt trop. Så vidt vides er vi de eneste to der er medlemmer. Derfor har Pro-outdoor.dk også fået links i denne artikel.

Outsite har ansøgt medlemskab af 1% for the planet, og vi agter at gøre mere end det. Kender du til nogle gode organisationer, så skriv gerne til os!

Chefredaktør
Jeg er passioneret vandrer og grejnørd. Jeg skriver om vandring og friluftsliv, med mine egne ord og egne øjne. Jeg er til nordisk friluftsliv og elsker at vandre i Danmark, på Skåneleden og i fjeldene i Lapland.