Volkswagen Amarok

Test af Volkswagen Amarok

Hvilken bil bruger du til eventyr? Jeg har selv en Volkswagen, men desværre ikke en Amarok. Jeg har tit undret mig over hvorfor der altid holder 12 små biler, når vi er på vandretur eller kursus i Danmark eller Sverige. Stier bliver mudret og endnu værre, glatte. Min Volkswagen sidder tit fast men turen kunne måske klares bedre med en Amarok?

4-hjuls trækker til en fornuftig pris.

test af volkswagen amarok

Test af Volkswagen Amarok

Hvilken bil bruger du til eventyr? Jeg har selv en Volkswagen, men desværre ikke en Amarok. Jeg har tit undret mig over hvorfor der altid holder 12 små biler, når vi er på vandretur eller kursus i Danmark eller Sverige. Stier bliver mudret og endnu værre, glatte. Min Volkswagen sidder tit fast men turen kunne måske klares bedre med en Amarok?

4-hjuls trækker til en fornuftig pris.

test af volkswagen amarok

VW Amarok specifikationer

Som sagt i videoen er Amarok Ultimate vist med meget ekstra udstyr. Faktisk er der kun en ting der mangler på modellen og det er næsten også ubetydeligt. Efter at have læst hele kataloget kunne man sætte hak ved alt det fede - det har denne model. Bakkamera, bi-xenon forlygter, Krom alle steder, 19" hjul, stylingbar, navigation, projektøre til lad, bluetooth til mobil, lædersæder, uendeligt mange kopholdere og mobilladere samt meget meget mere.

Pick-up Volkwagen Amarok
Vægt 304000 g. (3,0 ton).
Antal personer 2
Motor 4V
Gear 8 trin aut. DSG
Ydelse 132 kw./180 hk.
Moment 420/1750 Nm.
Topfart 174 km/t.
0-100 km/t 11,3
Træk 4x4 med differentiale spærre
Forbrug 11,9 km/t
Pris 406.050 kr. inkl. moms (337.191 kr. ex. moms.)

Min sammenligning er med en Polo BlueMotion. Selvom det er en fin bil, så er Amarok noget mere villig til at rykke fremad. Men når man er kommet over det, så er den en skøn cruiser. Man ligger godt på vejen og skal ikke tænke på bilisterne med manglende selvtillid, der skal op at kysse kofanger. De holder sig sjovt nok pænt på afstand og giver venligt plads.

vw amarok ultimate

Og stor det er bilen. Andre pick-up og varevogne er mindre og man har en fantastisk udsigt deroppe fra kabinen. Man skal holde meget øje med vejen, da der er 10 cm. på hver side at give af. Man kan ikke tage på låret af kæresten - det sidder hun for langt væk til...

Selvtilliden, roen og fornøjelsen

Mænd i store biler kigger efter den. Det mest mærkelige fænomen jeg oplevede var, at nogle af mændene i de store biler kigger væk når du passerer dem. Unaturligt kigge de ud over marken, så langt væk som muligt - det er sgu da underligt?

Jeg må overgive mig til det dyriske bilmarked da en pige (wayyyy out of my league) smiler sødt til mig på tankstationen. Og dette fortsætter de 14 dage jeg har Amarokken. Jeg må derfor indrømme (og det er mod min vilje) at storbils marked er sjovt. Jeg troede ikke jeg ville forfalde til det primitive, men det gjorde jeg - med begge ben. Jeg holdte mig dog for god til at kysse andres kofangere eller spille "min er større end din kortet".

4 hjulstraekker

For det gider man slet ikke! køreglæden, udsigten og den alsidige Amarok, får en til at synke langt ned i sædet og nyde turen, på en helt ny måde.

En bil efter hobby

Tilbage til hvorfor vi har valgt at teste VW Amarok.

Mange med friluftshobbyer vælger deres bil efter hvad deres gøren i naturen er. Det gælder f.eks. jægere og hesteinteresserede. Det gælder ikke os der vandre, sover i shelter, hænger i køje.
Men hvorfor ikke? Gør vi det ikke nok og er vores hverdag så stressende at vi alligevel ikke tager så meget ud? Tager vi det offentlige eller er Danmark bare så godt asfalteret at det ikke betyder noget? Er vi afhængige af vores vejservice og tror vi fuldt og fast på at vi vil blive hevet ud af snedyngerne i løbet af en time, hvis resten af landet også er sneramt?

vw amarok test

Danmark er ikke så svært fremkommeligt, men jeg har siddet fast på en Hærvejen tur (og i snevejr - bevares). Sverige derimod er noget helt andet. Her ender vi tit på meget små skovveje og regn og sne kan gøre vejene ufremkommelige. Jeg frygter den dag hvor 12 biler enten regner eller sner inde på en p-plads i Sydsverige. Det er (7, 9, 13) ikke sket endnu, men chancen er der bestemt.

Som jeg nævner i videoen, er det en utrolig forskel på fornemmelsen på de smadret grusveje. I min Polo kan jeg køre 10 km/t. I Amarokken 50 km/t. og det er kun fordi det var en testbil. Havde det være min egen, havde jeg nok kørt 70 og det havde ikke giver meget mere bumpen.

4-hjulstrækker uden millionindkomst 

Jeg forsøger ikke at sælge dig en millionklasse bil. Jeg er ikke bilsælger. Jeg søgte længe på nettet efter en fornuftig (og ægte) 4x4 bil til en god pris. Min far hjalp mig med forslaget; VW Amarok og jeg kendte den faktisk ikke før han nævnte den. Efter research ringede jeg til Volkswagen, der var med på ideen om en test af Amarokken til hobbybrug.

godt udsyn fra bil

En Amarok med 4x4 starter fra ca. 200.000 kr. og selvom der "kun" er 2 sæder, så skal man måske ikke bruge så meget mere? Havde jeg ofret 70.000 kr. mere end på Poloen, så havde jeg altså en bil som jeg kunne slappe af i og ikke tænke på glatte eller mudret veje. Det er en rar fornemmelse. 

Det jeg vil "sælge" med denne artikel er en debat om vores biler og hvorfor vi som friluftsfolk ikke vælger bil ud fra hobby?

Efter 14 dage er det slut. Amarok skal tilbage til Volkswagen Frederikssund. Nu vil jeg vende tilbage til livet som familiefar i min Polo og køre på arbejde...

Chefredaktør
Jeg er passioneret vandrer og grejnørd. Jeg skriver om vandring og friluftsliv, med mine egne ord og egne øjne. Jeg er til nordisk friluftsliv og elsker at vandre i Danmark, på Skåneleden og i fjeldene i Lapland.

Test af grej til friluftsliv og vandring

Test af grej til friluftsliv og vandring, hvor du kan læse anmeldelser og se videoer af test af outdoorudstyr. Hvis du skal købe et nyt telt, liggeunderlag og sovepose eller andet udstyr, er det rart at vide, hvad der fungerer. Til vandring skal dit grej være let og kompakt, men hvis du sover i hængekøje eller shelters og kører ud, betyder det mindre, og du kan derfor finde billigere outdoorudstyr.

Hvilket outdoorudstyr skal jeg vælge?

Du skal vælge det outdoorudstyr der passer til dine behov. Skal du bruge udstyr der vejer og fylder lidt, eller grej til vinterbrug er det vigtigt, at du går specifikt efter outdoorudstyr, der passer til dit friluftsliv. Hvis du skal ud og have primitive overnatninger i naturen, og f.eks. sove under tarp eller i shelter, skal din sovepose passe til bruget. Den skal være vind- og vandafvisende så du ikke fryser om natten. Hvis du derimod sover i telt, er du beskyttet mod vind og vejr, og kan derfor vælge anderledes. Skal du slæbe alt grej på ryggen eller kører du ud, er også en kraftig overvejelse du skal gøre dig. 

Hvilket grej er godt til vandring?

Grej til vandring skal være kompakt og veje så lidt som muligt, så det er behageligt i din rygsæk. Skal du købe outdoorudstyr til dine vandreture, skal du derfor gå efter det lette og kompakte grej. Det er som regel også dyrere at købe, men din ryg vil takke dig og du vil få en meget bedre oplevelse med letvægtsgrej. Når det er sagt må der også gerne være plads til hygge, og hvis du er i tvivl om, hvor mange kilo du kan bærer i din rygsæk, så tag nogle test-vandreture først. 

Hvilket udstyr er godt til friluftsliv?

Køber du grej til friluftsliv, er det meste ret godt, hvis du vælger de kendte mærker. Det er grej der holder så du ikke står i en situation, hvor dit udstyr er gået i stykker ude i naturen. Derudover er forskellen på kvalitet generelt markant bedre. Både på materialer og produkt. Hvis du kører ud til et shelter eller til en lejrplads, skal du ikke bekymre dig så meget over vægten og fylde af grejet, men kan vælge lidt mere luksus, f.eks. en større sovepose eller liggeunderlag. Du kan også have mere hygge med i form af flagermuslygter, bord og stole til friluftsliv.

Hvilket outdoorudstyr skal jeg vælge til udeliv?

Hvis du er mest til gåture, skovture eller skal holde en børnefødselsdag i et shelter, skal du mest bruge en drikkedunk, en god dagstursrygsæk, måske en god gasbrænder og så selvfølgelig; kunne lave et bål hvis du skal bruge lidt varme. Måske du skal bruge lidt frysetørret mad eller lave mad over bål, og så er en gang service også godt, at have med ud i naturen. 

Hvordan tester vi grej?

Vi tester grejet rigtigt. Vi tager grejet med ud på ture, og det bliver brugt til det det grejet er lavet til. At vælge outdoorudstyr er en jungle, så derfor er det vigtig, at du bruger lidt tid på, at finde det rigtige udstyr. Derfor gør vi også meget ud af vores test af outdoorudstyr. Teltene bliver udsat for vind og vejr på rigtige ture, og soveposer og liggeunderlag får lov, at blive presset helt ned i temperaturer, som de påstår at holde dig varm i. Hvis du er i tvivl om grej er testet rigtigt, kan du som regel se det på billeder, i den anmelde af grejet som du læser. Er det et produktbillede af udstyret, altså et billede med hvid baggrund, og kun disse billeder i artiklen, så er det som regel ikke testet, men blot skrevet hurtigt "fra bagsiden af bogen". Alle test og anmeldelser af grej på Outsite er testet rigtigt ude i naturen.

Får I penge for at teste grej?

Nej! Vi får ikke penge for vores test og anmeldelser af udstyr. Vi må også sige hvad vi vil om grejet. Det er faktisk ikke mange der må det, så det er vi ret stolte over. Derudover får vi også mange gange grejet før det udkommer, for vi har høj troværdighed, både hos producenter og seere samt læsere. Men når det er sagt, skal du være opmærksom på, at vi er sponseret af nogle producenter. Aftalen her er dog ikke på test af grej, men på at lave tips & tricks videoer og artikler. En producent vil ikke stoppe et sponsorat fordi vi giver et produkt, en mindre god anmeldelse, så længe vi gør det ordentligt. Det vil de gøre hvis vi sjusker og vrøvler i anmeldelsen. Det er selvfølgelig utroværdigt, og ikke noget nogen ville være med til. Det er i sidste ende dine penge, og vi vil ikke stå ude, rundt om bålet med dig og have lavet en dårlig anmeldelse.