Test af Volkswagen Amarok
Hvilken bil bruger du til eventyr? Jeg har selv en Volkswagen, men desværre ikke en Amarok. Jeg har tit undret mig over hvorfor der altid holder 12 små biler, når vi er på vandretur eller kursus i Danmark eller Sverige. Stier bliver mudret og endnu værre, glatte. Min Volkswagen sidder tit fast men turen kunne måske klares bedre med en Amarok?
4-hjuls trækker til en fornuftig pris.
VW Amarok specifikationer
Som sagt i videoen er Amarok Ultimate vist med meget ekstra udstyr. Faktisk er der kun en ting der mangler på modellen og det er næsten også ubetydeligt. Efter at have læst hele kataloget kunne man sætte hak ved alt det fede - det har denne model. Bakkamera, bi-xenon forlygter, Krom alle steder, 19" hjul, stylingbar, navigation, projektøre til lad, bluetooth til mobil, lædersæder, uendeligt mange kopholdere og mobilladere samt meget meget mere.
Pick-up | Volkwagen Amarok |
Vægt | 304000 g. (3,0 ton). |
Antal personer | 2 |
Motor | 4V |
Gear | 8 trin aut. DSG |
Ydelse | 132 kw./180 hk. |
Moment | 420/1750 Nm. |
Topfart | 174 km/t. |
0-100 km/t | 11,3 |
Træk | 4x4 med differentiale spærre |
Forbrug | 11,9 km/t |
Pris | 406.050 kr. inkl. moms (337.191 kr. ex. moms.) |
Min sammenligning er med en Polo BlueMotion. Selvom det er en fin bil, så er Amarok noget mere villig til at rykke fremad. Men når man er kommet over det, så er den en skøn cruiser. Man ligger godt på vejen og skal ikke tænke på bilisterne med manglende selvtillid, der skal op at kysse kofanger. De holder sig sjovt nok pænt på afstand og giver venligt plads.
Og stor det er bilen. Andre pick-up og varevogne er mindre og man har en fantastisk udsigt deroppe fra kabinen. Man skal holde meget øje med vejen, da der er 10 cm. på hver side at give af. Man kan ikke tage på låret af kæresten - det sidder hun for langt væk til...
Selvtilliden, roen og fornøjelsen
Mænd i store biler kigger efter den. Det mest mærkelige fænomen jeg oplevede var, at nogle af mændene i de store biler kigger væk når du passerer dem. Unaturligt kigge de ud over marken, så langt væk som muligt - det er sgu da underligt?
Jeg må overgive mig til det dyriske bilmarked da en pige (wayyyy out of my league) smiler sødt til mig på tankstationen. Og dette fortsætter de 14 dage jeg har Amarokken. Jeg må derfor indrømme (og det er mod min vilje) at storbils marked er sjovt. Jeg troede ikke jeg ville forfalde til det primitive, men det gjorde jeg - med begge ben. Jeg holdte mig dog for god til at kysse andres kofangere eller spille "min er større end din kortet".
For det gider man slet ikke! køreglæden, udsigten og den alsidige Amarok, får en til at synke langt ned i sædet og nyde turen, på en helt ny måde.
En bil efter hobby
Tilbage til hvorfor vi har valgt at teste VW Amarok.
Mange med friluftshobbyer vælger deres bil efter hvad deres gøren i naturen er. Det gælder f.eks. jægere og hesteinteresserede. Det gælder ikke os der vandre, sover i shelter, hænger i køje.
Men hvorfor ikke? Gør vi det ikke nok og er vores hverdag så stressende at vi alligevel ikke tager så meget ud? Tager vi det offentlige eller er Danmark bare så godt asfalteret at det ikke betyder noget? Er vi afhængige af vores vejservice og tror vi fuldt og fast på at vi vil blive hevet ud af snedyngerne i løbet af en time, hvis resten af landet også er sneramt?
Danmark er ikke så svært fremkommeligt, men jeg har siddet fast på en Hærvejen tur (og i snevejr - bevares). Sverige derimod er noget helt andet. Her ender vi tit på meget små skovveje og regn og sne kan gøre vejene ufremkommelige. Jeg frygter den dag hvor 12 biler enten regner eller sner inde på en p-plads i Sydsverige. Det er (7, 9, 13) ikke sket endnu, men chancen er der bestemt.
Som jeg nævner i videoen, er det en utrolig forskel på fornemmelsen på de smadret grusveje. I min Polo kan jeg køre 10 km/t. I Amarokken 50 km/t. og det er kun fordi det var en testbil. Havde det være min egen, havde jeg nok kørt 70 og det havde ikke giver meget mere bumpen.
4-hjulstrækker uden millionindkomst
Jeg forsøger ikke at sælge dig en millionklasse bil. Jeg er ikke bilsælger. Jeg søgte længe på nettet efter en fornuftig (og ægte) 4x4 bil til en god pris. Min far hjalp mig med forslaget; VW Amarok og jeg kendte den faktisk ikke før han nævnte den. Efter research ringede jeg til Volkswagen, der var med på ideen om en test af Amarokken til hobbybrug.
En Amarok med 4x4 starter fra ca. 200.000 kr. og selvom der "kun" er 2 sæder, så skal man måske ikke bruge så meget mere? Havde jeg ofret 70.000 kr. mere end på Poloen, så havde jeg altså en bil som jeg kunne slappe af i og ikke tænke på glatte eller mudret veje. Det er en rar fornemmelse.
Det jeg vil "sælge" med denne artikel er en debat om vores biler og hvorfor vi som friluftsfolk ikke vælger bil ud fra hobby?
Efter 14 dage er det slut. Amarok skal tilbage til Volkswagen Frederikssund. Nu vil jeg vende tilbage til livet som familiefar i min Polo og køre på arbejde...