Distant North Hiking The Kungsleden

Anmeldelse

Som skrevet, er mange nyere film om vandring en historie om den indre rejse, at forlade virvar og hverdagens stress. Det er også fint, men det bliver trivielt. Det var derfor med små forventninger at jeg trykkede på play.

Vi følger 4 personer der næsten lige har mødt hinanden. De kommer fra forskellige lande, men er fælles om projektet: At vandre hele Kungsleden fra nord til syd. Nogenlunde samme projekt har Outsite og Kenn, der tager turen omvendt, fra syd mod nord og af 3 etaper.

Man bliver med det samme mødt af en udmattet gut, der ikke ligner en der gider vandre mere. Det fortæller at det selvfølgelig ikke er lutter lagkage at vandre de 440 km. som Kungsleden er, men der også vil være dage, hvor det er lidt surt. Hurtigt hopper filmen dog til starten, hvor forventningens glæde blandet med rigtig godt vejr, er den perfekte cocktail til en start på fjeldvandring. Os der har været der, kan nyde gensynet med de kendte steder og hytter på vejen sydpå. Andre, der enten skal dertil eller vil nyde en vandretur fra sofaen, bliver måske overrasket af at der er hytter med kiosker, sauna, senge, pejs osv.

film om vandring

Historien og fakta om Kungsleden bliver delt hele tiden. Hiking the Kungsleden er også flittige til at skrive stednavne og det gør at man hele tiden kan følge med i hovedet eller på kort. Det er en overset feature i mange andre film, der gør at inspirationen og en del af historien forsvinder for mig. Filmen er derfor en rigtig god inspirationskilde til folk der vil derop for første gang eller måske vil prøve nogle af de andre etaper. Kungsleden går ikke "kun" fra Abisko til Kebnekaise, men også ca. 330 km. længere sydpå.

Vores filmguider er lidt sent ude i sæsonen og det er faktisk lidt synd. Synd for både dem selv og seerene, der måske er tilbøjelig til at falde mest for den solrige og åbne nord-etape, mere end den lidt mystiske ""wild part" i Sarek og kolde og blæsende sydlige del fra Jäkkvik til Hemavan. Kort fortalt er Sarek en naturperle og den sydlige del "lige så god eller måske endda bedre end nord. Her er der ikke overendt af mennesker, men lige så smuk" - for at citere Kenn. Alle tre dele passer til 8-10 dages fjeldtur, men du kan selvfølgelig bruge lidt længere tid på hele Kungsleden, da der kan være flere overligger dage.

vandre hele kungsleden

Filmen er ganske ærlig og der er ikke lagt skjul på underlige kaptajner på bådene eller skavanker. Faktisk giver 2 af personerne op og må skringe midtersektionen over og dermed gå glip af Sarek. Filmen har dog på den ene eller anden måde haft noget med STF og Visit Sweden at gøre. Om den er financiel støttet eller andet er svært for mig at vurdere. Det er dog mig ligegyldigt, men der bliver ikke nævnt noget med hyttepriser og det er ellers noget der, både for værelserne og indkøb, springer i øjnene. Kort sagt er det meget dyrt det hele og nogle steder ved at nå ågerpriser. Faktisk er forbruget af hytter stort hele vejen og filmguiderne nævner selv at de heller vil sove i hytter end i telt. Okay, nu er Outsite mest til telte, men ikke for "frelste" til en hytte, men hytter hele vejen er næsten også synd.

Den sydlige del er præget af ørebetændelse, hofteproblemer, lidt stress og dårligt vejr. De to resterende vandrer skal nå bådoverfarten før den lukker, men vejret og udmattelse gør det svært og stressende. Humøret og gejsten hos de to, ellers meget smilende personer, forsvinder derfor lidt og det er synd for slutningen. Det er på den ene side fedt at de er ærlige, men de kunne havde krydret det hele med lidt fakta eller flotte billeder, så de sidste 7-10 dage ikke gik med skavanker og gråt vejr. Det efterlader filmen som en blandet følelse og måske er det godt ramt?

Dommen

Stoevle 3

3 ud af 5 støvler får Distant North - Hiking the Kungsleden. Du skal da bestemt hygge dig med en times gratis underholdning i selskab med Kungsleden og nogle sympatiske og eventyrlystne personer. Der mangler lidt bedre tid i både filmen (den kunne måske godt have varet 30 minutter længere, det er trods alt en lang distance på 440 km. at dække) og på selve turen (det med stressen og sæsonens udløb).

film om kungsleden

De gør det dog godt og filmen vil da helt sikkert inspirere mange til enkelte sektioner eller til at prøve kræfter med hele Kungsleden.

Se Distant North - Hiking the Kungsleden

Lav en kop god kaf eller theeee og sæt dig godt tilrette. Nyd 1 times hygge uden du behøver at deltage med andet end det du vil huske og skal bruge i planlægningen af dit næste eventyr:

Mere info

Besøg de to filmskabers hjemmesider. Der er meget mere inspiration og man kan støtte deres projekter:

Chefredaktør
Jeg er passioneret vandrer og grejnørd. Jeg skriver om vandring og friluftsliv, med mine egne ord og egne øjne. Jeg er til nordisk friluftsliv og elsker at vandre i Danmark, på Skåneleden og i fjeldene i Lapland.