Safari i afrika - hvilken linse?

• Pihlen
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
4 år 5 måneder siden - 4 år 5 måneder siden #32787 af Pihlen
Jeg vil egentlig næsten fraråde dig at benytte en monopod eller stativ i safari bilen!
Når i ikke er i bilen, er det fint nok, hvis man er det monopods.
Der er ikke meget plads i de Landecruiserer man kører i, selv om de er store, er der kamp om pladsen når man kører safari på hullede møg grusveje med ofte 40+ km/t.

Kampen er når man skal rejse sig op eller stå op imens bilen kører. Her er der nok at kæmpe om mellem sæderne, rygsække, kameratasker, kiggerter, kamera, tag på bilen, stolper til det hævede tag - og så der ofte 4 eller 6 mennesker i en bil, der alle skal kigge og tage billeder i samme retning - det kan godt blive intens :)

Vi havde privat safaribil og var derfor kun 2 i bilen, men det var ikke fordi der var meget plads. Slet ikke når det skal gå stærkt og et spændende dyr er spottet.
Bilen kører, man ser et spændende dyr, rejser sig op med kamera i hånden og om halsen, holder fast i bilen, beskytter kamera med kroppen mod at ramme bilen, samtidig med at bilen bremser og "hopper og danser" på "grusvejen". Jeg fik endda et par små blå mærker de første par dage ;)
Det kan blive ret intenst i jagten på at få et hurtigt billede af diverse katte, hvis det er ens plan.

Elefanter, giraffer og zebraer er rimelig stille og her er der måske tid til at bruge et stativ uden at det er totalt i vejen, men samtidig er de også så tæt på og så store, at det ikke er nødvendigt med støtte.
Jeg prøvede med en monopod i bilen, men opgav efter 2 min da det næsten kostede mig et kamera.

Bare mit besyv - og huske at se på dyrene uden om kameraet og ikke sætte forventningen for højt, det er bedre at bliver overrasket, frem for skuffet :)

Mvh. Brian
Sidste redigering: 4 år 5 måneder siden ved Pihlen. Begrundelse: stavefejl rettet
Følgende bruger(e) sagde tak: lifeofdaniel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• lifeofdaniel
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 5 måneder siden #32798 af lifeofdaniel
Besvaret af lifeofdaniel på emne Safari i afrika - hvilken linse?
Hmm.. Okay. Men noget skrammel jeg vil blive glad for? Dine to beskeder er lidt kontraderende ang. din holdning til monopods :-)
Jeg bruger ofte en GorillaPod til mit kamera - da jeg bruger det mest til video - men har kigget lidt på en monopod for at have en lidt længere og mere stabil arm, men ja - inde i en safaribil er den nok ikke ønsket.

Mere
4 år 5 måneder siden - 4 år 5 måneder siden #32800 af fætter guf
Det handler om forventninger. Hvad forventer du ? du må gøre dine egne erfaringer, vores erfaringer rækker kun til hvad vi selv har prøvet.
Jeg ville slæbe en monopod med, uagtet den måske er ubrugelig. En monopod er jo bare en pind med et gevind til kameraet i enden.
Jeg tror at din brug er meget anderledes end Pihlens og min brug. en gorilla pod skvatter f.eks. sammen under vægten af et dSLR med en god allround optik på. det er 1,5-2,5kg samlet kamera. omvendt virker en gorilla pod rigtigt godt til et lomme kamera, og dit kamera er måske i den meget lette ende, så du kan nøjes.
Sidste redigering: 4 år 5 måneder siden ved fætter guf.

• lifeofdaniel
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 5 måneder siden - 4 år 5 måneder siden #32801 af lifeofdaniel
Besvaret af lifeofdaniel på emne Safari i afrika - hvilken linse?
Hvad forventer jeg af hvad? Turen? Monopod? Safari? Dyrelivet? Dit spørgsmål er ret bredt.
Det kommer ikke bag på mig.
Jeg er udemærket klar over hvad en monopod er :-)
Du kan få gorillapods der kan klarer 5 kg vægt (Gorillapod 5k) - og måske endda tungere, så det kan sagtens klare et dSLR med god allround optik på.
Mit kamera er ikke i den meget lette ende, efter min mening, men som jeg skrev i mit første indlæg i tråden har jeg et Sony A6300.
Men jeg synes vi bevæger os lidt væk fra mit oprindelige formål med tråden, nemlig at finde det rette objektiv til mit kamera :-)
Sidste redigering: 4 år 5 måneder siden ved lifeofdaniel. Begrundelse: linse -> objektiv

Tid til at oprette siden: 0.194 sekunder